V poslední době jsem úplně propadl shipspottingu. A nejen já, ale i Timi, která na téhle fotce sleduje (ještě velmi vzdálený) tanker Minerva Zenia.
Zpočátku jsem teda vůbec nevěděl, že nějaký shipspotting provozuju. Já na tyhle světácký slovíčka zas tolik nejsem. Prostě jsem jen sledoval tankery z obýváku a o každém jsem si na internetu hledal trasu, rozměry, výtlak, vlajku a tak. Až dodatečně jsem si všiml, že tomuhle koníčku se věnuje spousta maniaků a že se mu říká shipspotting. Takže ode dneška jsem oficiální shipspotter. Ostatně vzhledem k poloze našeho bytu jím ani nemůžu nebýt. Některé tankery proplouvají tak blízko, že se nám z toho třese pohovka Klippan a další ledabyle sešroubované předměty z Ikey.
Minerva Zenia je ropný tanker třídy Aframax, postavený v roce 2002 v loděnicích Daewoo. Je dlouhý 248 m, široký 43 m, pluje pod řeckou vlajkou a v neděli zrovna mířil do Oděsy. Takových tankerů jsou v Bosporu mraky. Na obou koncích úžiny spořádaně čekají v několika řadách frontu, aby mohly vplout – vidět takový mnohakilometrový šestistup tankerů je něco fantastického. Bospor má přísná pravidla, co se provozu týče. Když do něj vpluje loď delší než 250 metrů, musí se celý protisměr zastavit. Lodě delší než 300 metrů pak potřebujou speciální výjimku. Během plavby městem musí tanker provést 12 ostrých změn kurzu, do toho se mu motají stovky parníků a tisíce menších privátních jachet- není to legrace.
Právě proto Turky hrozně žere, že nemohou proplouvajícím lodím vnutit svého lodivoda. Např. v Suezu nebo v Panamě musí každý kapitán přijmout na palubu místního průvodce, který zná terén a dovede se vyhnout nesnázím. V Bosporu a Dardanelách to ale povinné není, protože to nejsou lidská díla. Tak je to holt v námořním právu zařízeno. A třeba ruští kapitáni prý lodivody zásadně odmítají. Je to pro ně otázka prestiže. Rusko stále pokládá Bospor a Dardanely za svůj dvorek, na který přece nepotřebuje průvodce. Výsledek je, že čas od času se obyvatelé nějaké luxusní vily na Bosporu probudí uprostřed noci s tím, že jim do kuchyně vjel ropný tanker. Např. v roce 1994 se v Bosporu srazily dva tankery tak nešťastně, že průliv byl pět dní úplně zablokován.
Pozorování lodí mě teda nejen baví, ale zároveň je to i služba rodině, protože kdyby to do nás měl někdo naprat, tak jim to aspoň řeknu předem.
Takhle to vypadá naživo z našeho okna. Mimochodem jde o plavidlo NS Consul, postavené v roce 2006 firmou Hyundai, plující pod liberijskou vlajkou, velikostně stejné jako Minerva Zenia.
Martine, jak často se tam mihne něco armádního? A jezdí i v noci?
Jo, vojenskou loď už jsme viděli dvakrát. Nebyl to ale nějaký obří ruský bitevní křižník, ale dvě středně velké lodě s tureckou vlajkou. Byly docela elegantní, takové celé šedé. Nedaleko (ale na druhém břehu) je námořní vojenská škola, tak třeba se studentíci zaučovali. Doufám, že v nejbližší době nebudou mít na rozvrhu střelby.
Krasny! Rikal jsem si, proc ses do Carihradu vlastne vydal. A ted jsem na to kapnul – more!
zdravim, schanim nejake informace o bosporu (popr. dardanelach) a tady ctu: “ Bospor má přísná pravidla, co se provozu týče. Když do něj vpluje loď delší než 250 metrů, musí se celý protisměr zastavit.“ to jsou pro mně zajímavé informace můžu se zeptat, kde jste je vzal, nemáte pro mne náký tip, kde bych si o tom to průlivu mohl počíst ? diky
Ahoj, Honzo, super informace a fotky najdes v tomto PDF dokumentu. Je to teda anglicky, ale je to dobry.
http://balwois.com/balwois/administration/full_paper/ffp-746.pdf
diky